Kolorystyka stron internetowych jest jednym z najważniejszych elementów determinujących atrakcyjność, spójność i czytelność projektu. Twórcy grafiki na potrzeby internetu wiedzą że kolor niesie ze sobą informacje, działa na psychikę przeglądającego. W zależności od regionu kolory posiadają różne znaczenie.
Jeżeli zajmujemy się tworzeniem stron internetowych często dostajemy materiały od swoich klientów. Zazwyczaj zdarza się ze otrzymujemy logo, bądź zlecenie jego stworzenia. Jest to dobry punkt zaczepienia pomagający dobrać paletę barw, która będzie się idealnie komponować z całym projektem. Kolejnym elementem który możemy traktować jak drogowskaz, są firmowe zdjęcia czy materiały marketingowe których użyjemy podczas projektowania strony.
Mając kilka kolorów na bazie których stworzymy paletę możemy użyć narzędzia który znajdzie kolory podobne, pochodne i kontrastowe, w niektórych przypadkach aplikacja przedstawi nam szkic projektu uwzględniający wynik naszych poszukiwań. Do najpopularniejszych narzędzi tego typu należy Adobe Kuler.
Adobe Kuler pomoże nam w stworzeniu palety, ze wspomnianych wcześniej punktów zaczepienia bądź zdjęć czy też innej grafiki. Na Adobe Kuler możemy przesłać dowolną grafikę i próbkować z niej kolory, jest to bardzo użyteczna funkcjonalność aplikacji. Następnym etapem w stworzeniu schematu kolorów dla naszej strony jest dostosowanie posiadanych barw. Do wyboru mamy szereg narzędzi opartych na kole kolorów. W przestrzeni kolorów możemy wybrać punkty z których kolor zostanie pobrany, kolorem podstawowym będzie oczywiście kolor bazowy. W zależności od wyboru narzędzia dostajemy punkty z kolorami podobnymi czy przeciwstawnymi. Kolejną ciekawą opcją do której dostęp otrzymamy po zalogowaniu się do Adobe Kulera jest możliwość dzielenia się paletami z innymi użytkownikami. Dzięki niej możemy użyć gotowej palety która pasuje do projektu.
Nie warto używać większej ilości kolorów na stronie, należy zaznaczyć że strona nie tylko powinna cieszyć oko, ale i dostarczać pożądanych informacji. Musimy uniknąć sytuacji w której źle dobrana kolorystyka ujmuję stronie czytelności. Tworząc strony internetowe wiemy że przeciętny internauta jest niecierpliwy i spędza na stronie do kilku sekund w których ocenia stronę – Dobrze dobrana kolorystyka, pomaga skojarzyć gościowi stronę, i odnaleźć ją bez potrzeby pamiętania adresu.
Warto wspomnieć że niektóre strony na przykład blogi zawierają znaczne ilości tekstu, o ile tekst w postaci czarno na białym nie wygląda zbyt atrakcyjnie, to należy się trzymać tego schematu. Kontrast między tekstem a tłem jest bardzo dobrym nawykiem. Jeżeli nie mamy możliwość wtrącenia dużego kontrastu, przydatnym trikiem polepszającym czytelność tekstu jest zwiększenie odstępu po między linijkami.
Wiedza o kolorze, zwana też teorią koloru to ogromna dziedzina która nie zahacza tylko o tworzenie stron internetowych. Utarło się że dzięki niektórym kolorom możemy zdeterminować typ informacji jaki chcemy przekazać. Spójrzmy na znaki drogowe, znaki zakazu najczęściej podkreślane są kolorem czerwonym – kolorem ognia. Ostrzegawcze żółtym a informacyjne niebieskim. Z wpływu barwy na świadomość ludzi możemy skorzystać a nawet powinniśmy podczas procesu tworzenia stron.