Naciśnij ESC aby zamknąć

Ponad 91% emaili wysłanych do firm stanowił spam

Każdego dnia 330 tys. komputerów na całym świecie jest infekowanych i wykorzystywanych głównie do rozprowadzania spamu. Prawie 2% wiadomości email otrzymanych przez firmy w trzecim kwartale 2008 roku było zainfekowanych złośliwym kodem, zaś ponad 91% stanowiło spam.

Ponad 91% wiadomości wysłanych do firm w trzecim kwartale 2008 roku można zaliczyć do spamu, z czego 1,43% zawierały złośliwe kody. Najczęściej wykrywane zagrożenia w tym kwartale to Netsky.P oraz trojany: SpamtaLoad.DO i SpamtaLoadCZ.

“Ilość zainfekowanych wiadomości, w porównaniu z poprzednimi miesiącami, uległa podwojeniu” – wyjaśnia Maciej Sobianek, specjalista ds. bezpieczeństwa w Panda Security Polska. „Może to mieć związek z kryzysem finansowym, ponieważ przestępcy internetowi atakują coraz częściej z nadzieją zwiększenia swoich dochodów i uniknięcia skutków recesji ekonomicznej.”

Pozostałe odebrane wiadomości w firmach stanowił spam – prawie 91%. Ilość niechcianej poczty w obiegu sięgnęła szczytu w sierpniu, kiedy ponad 93% emaili analizowanych przez Panda Security zostało uznanych za spam. Powyższe dane zgromadzono na podstawie ponad 124 milionów wiadomości email, które zostały przeanalizowane przez TrustLayer Mail (http://www.pandasecurity.com/enterprise/solutions/trustlayer/), program do walki ze spamem opracowany przez Panda Security.

Zombie rozsyła spam

Ogromna ilość spamu została wysłana z komputerów zainfekowanych przez boty, czyli rodzaj złośliwego kodu, który pozwala przestępcom internetowym przejąć zdalną kontrolę nad zaatakowanym systemem. Zainfekowane komputery są zwykle kontrolowane za pomocą sieci „botnet” i wykorzystywane do szkodliwych celów, m.in. rozprowadzania spamu. Komputery takie określa się mianem „zombie”. Każdego dnia w okresie lipiec-wrzesień uaktywniono 330 000 takich nowych komputerów..

Najpopularniejsze tematy niechcianych wiadomości w okresie lipiec-wrzesień dotyczyły produktów poprawiających sprawność seksualną (23%), leków (23%) oraz pożyczek (12%).

Spam kosztuje firmy

„Spam to nie tylko drobna uciążliwość dla firm. Wpływa on również na wydajność pracowników, którzy spędzają czas na usuwaniu niechcianych wiadomości” – wyjaśnia Sobianek. „Zapychają się też systemy, co powoduje spadek przepustowości łączy”. Niezależna firma konsultingowa Nucleus Research oszacowała koszt otrzymywania i usuwania spamu (nawet bez otwierania wiadomości) na 874 dolarów na każdego pracownika.

Redakcja

Nasz zespół składa się z doświadczonych ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego i najnowszych trendów technologicznych. Nasi autorzy posiadają wieloletnie doświadczenie zarówno w sektorze komercyjnym, jak i akademickim, co pozwala im na głębokie zrozumienie i analizę dynamicznie zmieniającego się świata technologii. Jako grupa specjalistów dostarczamy rzetelne i aktualne informacje, analizy oraz poradniki z zakresu bezpieczeństwa IT i innowacji technologicznych. Nasze artykuły opierają się na dogłębnym badaniu tematu, wsparte doświadczeniem naszych ekspertów. Stawiamy na edukację czytelników, pomagając im zrozumieć skomplikowane zagadnienia technologiczne i zachować bezpieczeństwo w cyfrowym świecie. Naszym celem jest dostarczanie precyzyjnych i aktualnych informacji, które wspierają zarówno profesjonalistów IT, jak i zwykłych użytkowników w zrozumieniu i adaptacji do szybko zmieniającego się świata technologii. Zależy nam na promowaniu kultury bezpieczeństwa i świadomości cyfrowej w społeczeństwie.