Naciśnij ESC aby zamknąć

Poczta elektroniczna – zabezpieczać czy nie zabezpieczać?

E-mail-128.png
Podczas dyskusji na temat bezpieczeństwa poczty elektronicznej często używa się analogii: “Wysyłanie e-maila to tak jak nadanie pocztówki“. Wtedy mam w zwyczaju dodawać “nabazgranej ołówkiem”. Każdy, komu taka kartka pocztowa wpadnie w ręce, może ją przeczytać albo wręcz zmienić jej treść – przestrzega Rik Ferguson, doradca ds. bezpieczeństwa z firmy Trend Micro.

Poczta elektroniczna to medium typu „store-and-forward” (przechowaj i prześlij dalej). Podczas przesyłania treść większości e-maili pozostaje na co najmniej dwóch serwerach już po wysłaniu ich przez nadawcę. W wielu przypadkach serwerów jest więcej. Po kliknięciu przycisku “Wyślij” wiadomość nie dociera bezpośrednio do adresata. Zamiast tego, e-mail trafia na serwer i wysyła zapytanie o najkrótszą drogę od celu.

W środowisku korporacyjnym pierwszym przystankiem dla wiadomości e-mail jest prawdopodobnie wewnętrzny serwer pocztowy (obsługujący skrzynki odbiorcze pracowników). Następnie wewnętrzny serwer pocztowy podejmuje próbę nawiązania bezpośredniego połączenia z serwerem w domenie odbiorcy. Po stronie adresata poczta najczęściej jest obsługiwana przez ogólnodostępny serwer publiczny, zanim trafi na serwer odbiorcy, na którym znajduje się docelowa skrzynka odbiorcza.

Wiadomość e-mail może zostać przechwycona w każdym punkcie tego „łańcucha dostaw” przez dowolnego użytkownika z dostępem do tych serwerów, np. administratora serwera po stronie nadawcy, odbiorcy lub dostawcy Internetu. Należy także wziąć pod uwagę możliwość włamania się przez cyberprzestępców na dowolny serwer z dostępem do Internetu w celu kradzieży informacji. Oczywiście w przypadku, gdy użytkownik lub firma są znani z przekazywania ważnych informacji osobistych lub finansowych pocztą elektroniczną, stanowią doskonały cel ataku.

Dlaczego więc mechanizmy szyfrowania nie są dotychczas normą w środowiskach korporacyjnych? Stosowane rozwiązania techniczne istniały przez wiele lat, zarówno w postaci komercyjnej, jak i w postaci open source. Mimo to nadal mogę policzyć na palcach jednej ręki otrzymane przeze mnie w ciągu roku zaszyfrowane wiadomości e-mail.

W większości przypadków przyczyna słabego rozpowszechnienia mechanizmów szyfrowania leży w kosztach administracyjnych związanych z utworzeniem i utrzymaniem serwerów kluczy publicznych na poziomie korporacyjnym oraz zarządzaniu nimi. Na poziomie użytkownika fakt, że odbiorca nie napisanych jeszcze wiadomości e-mail powinien wstępnie się gdzieś zarejestrować i przekazać kopię swojego klucza publicznego nadawcy przez rozpoczęciem wymiany e-maili stanowił dla większości użytkowników wystarczający powód do zlekceważenia prywatności i kliknięcia przycisku „Wyślij”.

Decyzja o porzuceniu projektów związanych z szyfrowaniem e-maili w większości przypadków została podjęta wiele lat temu, gdy zdano sobie sprawę, z jakimi to się wiąże kosztami. Od tamtej pory istotnie zmieniły się nie tylko przepisy prawne (Data Protection ActSarbanes–Oxley, Financial Services Authority i inne), lecz także technologia. Obecnie można wysłać zaszyfrowaną wiadomość e-mail do dowolnego odbiorcy w dowolnym czasie, bez konieczności zarządzania kluczami, bez wstępnej rejestracji, a nawet bez instalowania oprogramowania.

Czy wraz ze wzrostem znaczenia biura komisarza ds. informacji (Information Commissioner) oraz zagrożeniem związanym z kradzieżami danych na terenie całej Europy w końcu zaczniemy dostrzegać potrzebę bezpieczeństwa?

Redakcja

Nasz zespół składa się z doświadczonych ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego i najnowszych trendów technologicznych. Nasi autorzy posiadają wieloletnie doświadczenie zarówno w sektorze komercyjnym, jak i akademickim, co pozwala im na głębokie zrozumienie i analizę dynamicznie zmieniającego się świata technologii. Jako grupa specjalistów dostarczamy rzetelne i aktualne informacje, analizy oraz poradniki z zakresu bezpieczeństwa IT i innowacji technologicznych. Nasze artykuły opierają się na dogłębnym badaniu tematu, wsparte doświadczeniem naszych ekspertów. Stawiamy na edukację czytelników, pomagając im zrozumieć skomplikowane zagadnienia technologiczne i zachować bezpieczeństwo w cyfrowym świecie. Naszym celem jest dostarczanie precyzyjnych i aktualnych informacji, które wspierają zarówno profesjonalistów IT, jak i zwykłych użytkowników w zrozumieniu i adaptacji do szybko zmieniającego się świata technologii. Zależy nam na promowaniu kultury bezpieczeństwa i świadomości cyfrowej w społeczeństwie.