Jak donosi Gazeta Wyborcza przestępcy okradają konta bankowe szczecinian, którzy korzystali w ostatnią środę z bankomatu przy ul. 3 Maja (na ścianie Galerii Centrum). Złodzieje w miejscu, w którym wkłada się kartę, zainstalowali skaner (skimmer) do kopiowania kart płatniczych oraz ukryte kamerki do zdobywania nr PIN, a w nocy z czwartku na piątek czyścili konta swoich ofiar. Jak? Przy pomocy sklonowanych kart wypłacali pieniądze z innych bankomatów. W poniedziałek policja mówiła o siedmiu poszkodowanych na łączną kwotę ponad 20 tys. zł. Już wiadomo, że jest ich dużo więcej.
– Złodzieje założyli też nakładkę na bankomat Euronet przy al. Wojska Polskiego 4 – potwierdza rzecznik komendanta wojewódzkiego policji w Szczecinie Krzysztof Targoński.
Nieoficjalnie wiemy, że skanery – prawdopodobnie tego samego dnia, czyli w środę 27 września – były doklejone na bankomatach przy ul. Rydla (os. Słoneczne), w al. Wyzwolenia 19, przy ul. Narutowicza (obok Netto).
Oficjalnie policja mówi o 11 zgłoszeniach na ponad 50 tys. zł, nieoficjalnie o kilkudziesięciu. Problem w tym, że nie wszyscy poszkodowani wiedzą o swoich stratach. Najczarniejszy scenariusz zakłada, że złodzieje ogołocili konta nawet 400 osób!
Wciąż do różnych komisariatów w Szczecinie zgłaszają się nowi poszkodowani. Śledztwo prowadzą policjanci z Wydziału Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji.
Czy okradzeni ludzie mogą liczyć na odzyskanie swoich pieniędzy? – W przypadku utraty pieniędzy nie z winy klienta oddajemy pieniądze – powiedział nam jeden z pracowników BPH (prosi o anonimowość). – Kilka lat temu mieliśmy podobną sytuację w innym mieście, wszyscy poszkodowani odzyskali pieniądze.
Kiedy? Banki mają 90 dni na rozpatrzenie reklamacji. – Ale na pewno to stanie się o wiele szybciej – zapewnia nasz rozmówca. – Może nie za tydzień czy dwa, ale szybko. Trochę cierpliwości.
Jak bezpiecznie korzystać z bankomatu:
Sprawdzić, czy na bankomacie nie ma zainstalowanych żadnych nietypowo wyglądających urządzeń. Trzeba korzystać ze sprawdzonych bankomatów, najlepiej umiejscowionych w monitorowanych pomieszczeniach, np. w placówce banku. Unikać wypłat z bankomatów znajdujących się w słabo oświetlonych i mało uczęszczanych miejscach. Przed przystąpieniem do wypłaty z bankomatu należy upewnić się, że nikt nie ma możliwości podejrzenia wprowadzanego kodu PIN – najlepiej zasłonić klawiaturę ręką przy wprowadzaniu danych.
W przypadku zablokowania się karty w bankomacie nie wolno przyjmować pomocy od obcych osób, nawet jeśli podają się za pracowników banku, należy zgłosić fakt zablokowania karty telefonicznie do banku.
W trakcie transakcji bezgotówkowych w terminalu nigdy nie wolno pozostawiać karty bez nadzoru – w sklepach, restauracjach czy innych punktach handlowych, należy zwracać uwagę na to, co osoba przeprowadzająca transakcję robi z kartą – niedopuszczalne jest, aby karta zniknęła z oczu posiadacza.
Papierowe potwierdzenia transakcji w terminalach lub potwierdzenia wypłaty gotówki/informacje o saldzie w bankomatach, również te o niepowodzeniu, należy przechowywać w bezpiecznym miejscu – często zawarty jest na nich numer karty. W przypadku pozbywania się tego typu dokumentów należy je zniszczyć w sposób uniemożliwiający późniejsze odczytanie numeru.
Źródło: Gazeta Wyborcza