Pokaż wyniki 1 do 7 z 7

Temat: charakterystyka firmy IT

  1. #1
    Avatar hedVB
    hedVB jest offline AI
    Zarejestrowany
    Nov 2007
    Postów
    874

    Domyślnie charakterystyka firmy IT

    Mam do opracowania kilka zagadnień (dosłownie po parę zdań) dotyczących charakterystyki dowolnej firmy, której działalność (lub przynajmniej jedna z jej sekcji) związana jest z technologią informatyczną. Zagadnienia wydają się proste, jednak że takowej firmy nie posiadam, ani nie miałem styczności - nie mam pojęcia co napisać. W Googlach nic nie znalazłem. Pomyślałem więc że jest wielu forumowiczów, którzy mają lub pracują w takiej firmie i może pomogą :)

    1. Organizacja stanowiska pracy w zakresie przetwarzania informacji
    2. Testowania sprzętu komputerowego
    3. Diagnozowanie i lokalizacja awarii sprzętu i sieci komputerowych
    4. Obsługa pakietów oprogramowania użytkowego i narzędziowego
    5. Gromadzenie danych dla systemów przetwarzania informacji

    Zagadnień jest znacznie więcej, ale tylko z tymi mam problem. Z góry dziękuję za każdą pomoc!

    Pozdrawiam
    www.lingubot.pl - projekt sztucznej inteligencji.

  2. #2
    Zarejestrowany
    Jun 2006
    Skąd
    rand(.eu)
    Postów
    8,748

    Domyślnie

    Moge wrzucic nieco ze swojego podworka dotyczace logiki dzialania ale nie ma szans abym podal jakiekolwiek nazwy produktow, narzedzi, firm, itd.

    Cytat Napisał hedVB Zobacz post
    1. Organizacja stanowiska pracy w zakresie przetwarzania informacji
    2. Testowania sprzętu komputerowego
    3. Diagnozowanie i lokalizacja awarii sprzętu i sieci komputerowych
    4. Obsługa pakietów oprogramowania użytkowego i narzędziowego
    5. Gromadzenie danych dla systemów przetwarzania informacji
    1. Kazdy pracownik musi podpisac NDA (non-disclosure agreement), wszystko co dotyczy firmy jest wiec albo poufne albo stanowi tajemnice "biznesowa" (vide notka nad cytatem). Po prostu o pewnych rzeczach sie nie rozmawia. Pracownicy odpowiedzialni za obsluge klienta maja dodatkowe wytyczne dotyczace co wolno, czego nie wolno i jakie sa oficjalne procedury - odbyli szkolenia itd (w tym rozpoznawanie falszowanych dokumentow) i kazdy ma sprawdzona kartoteke policyjna pare latek wstecz.

    2. Jesli jest czas to sprzet sie testuje... czy wytrzyma u nas wiec pol roku do roku chodzi jako malo istotny back-end a jesli sie sprawdzi to jest kandydatem aby trafic na produkcje w przy nastepnej wymianie. Tym sposobem nie mamy na produkcji zadnego systemu nowszego niz powiedzmy rok - po prostu krytyczne systemy nigdy nie sa obslugiwane najnowszym sprzetem - za duze ryzyko awarii.

    3. Automatyczny monitoring i raportowanie. Kazdy kluczowy system ma dostep off-band czyli albo via modem telefoniczny albo po TCP na osobnych laczach, wszystkie lacza sa co najmniej dublowane wiec zawsze jakis dostep jest. W ostatecznosci plecak na plecy i jazda do serwerowni (co czasami oznacza 4-6h w samolocie). Jesli ktos mi powie ze w przypadku firmy wazniejsza jest cena niz niezawodnosc sprzetu to odesle go do ksiegowosci aby policzyli ile kosztowaly firme straty zwiazane z awariami i przestojami...

    4. Uzyszkodnik nie ma prawa nic zrobic sam. Nie ma instalacji softu, nie ma uprawnien admina, nawet drukarki sa zarzadzane centralnie. Jest potrzeba to jest oficjalnie zgloszenie jako 'IT support' i jak jest czas to jest to realizowane. Zgloszenia 'na gebe' sa ignorowane.

    5. To temat na ksiazke... masz logi z serwerow wszelkiej masci, logi tworzone przez aplikacje, systemy backupu itd. Jedna kwestia to je gromadzic (mam pare TB) a druga to analizowac. Zapewnienie stabilnej architektury to kolejny etap rzetwarzania a gromadzenie w senise formaty - jaki jest taki jest, i tak przerobi sie to perlem do zjadliwego albo bardziej optymalnego formatu albo do jakiejs bazy :-)
    Przetwarzanie logow, robienie statystyk... to jest problem sam w sobie - trzeba miec soft, czesto specyficzny do danego rodzaju loga/aplikacji/potrzeb, trzeba miec sprzet ktory to uciagnie i nie usniesz czekajac na wynik... a najlepsze jest to ze jak opracujesz jeden raport to ktos przyjdzie i powie "a czy mozna dodac taki parametr?" i mielil setki GB po raz kolejny... zakladajac przy tym ze kod zadziala za pierwszym podejsciem :P
    ctrl-alt-del.cc - soft reset site for IT admins and other staff :-)

  3. #3
    Avatar hedVB
    hedVB jest offline AI
    Zarejestrowany
    Nov 2007
    Postów
    874

    Domyślnie

    Wielkie dzięki TQM! Bardzo mi pomogłeś! Mógłbyś jeszcze napisać jak wygląda przykładowo rozbudowa i modernizacja sprzętu komputerowego w Waszej firmie? Kto i kiedy to zleca, jak wygląda proces wymiany, rozbudowy sprzętu?
    www.lingubot.pl - projekt sztucznej inteligencji.

  4. #4
    Zarejestrowany
    Jun 2006
    Skąd
    rand(.eu)
    Postów
    8,748

    Domyślnie

    Generalnie rozbudowa najczesciej oznacza zakup nowych komputerow jak jest taka potrzeba - mowie tutaj o biurze, end-user. Przychodzi nowy pracownik - jego manager wysyla zgloszenie IT-support, leci zapytanie o cene do naszego stalego dostawcy, wraca spec sprzetu, ktos musi podpisac wydanie kasy i jak jest to leci faxem zamowienie. Zestaw jest u nas w ciagu ~48h zazwyczaj.

    Serwery to inna sprawa - ciagle monitorujemy obciazenie i patrzymy czy nic nie padlo. Systemy sa na tyle redundantne, ze normalne awarie sprzetu mnie nie martwia, zawsze bedzie w clustrze cos co odpowie na polaczenie. Sugestie modernizacji sprzetu wychodza ode mnie glownie albo od mojego szefa (ktory podpisuje wydanie kasy). Nie mielismy sytuacji aby trzeba bylo wymienic sprzet bo braklo mocy, najczesciej wymieniamy sprzet aby go odmlodzic :-)
    Jakis czas temu musielismy przeniesc nasze serwery z jednego miejsca w drugie (jakies 12-13tys km dalej) wiec trzeba bylo zakupic caly sprzet od nowa, skonfigurowac, przetestowac, uruchomic, przelaczyc uslugi na nowa lokalizacje utrzymujac stare serwery on-line jeszcze prawie pol roku na wypadek awarii nowego sprzetu, pozniej zwinac stare serwery i zamknac temat.

    Ten wycofany sprzet tez sie jakos uzyje zawsze - mam tego cale sterty, ostatnia dostawa to nieco ponad 50 maszyn z czego na razie udalo mi sie zagospodarowac moze 15... 10 poszlo na cluster obliczeniowy od razu, reszta na srodowiska testowe.

    Cale szczescie moja firma moze sobie pozwolic na sporawe wydatki, wszystko usprawiedliwione uzyskaniem dobrego uptime'u bo jak strony przestaja dzialac to przestajemy zarabiac... ogolnie mamy uptime 99.999% na kilku farmach, jedna wieksza ma raptem ok 98.5% bo ISP nawalil pare razy i bylismy off-line przez okolo godzine.
    ctrl-alt-del.cc - soft reset site for IT admins and other staff :-)

  5. #5
    Zarejestrowany
    Jan 2009
    Postów
    216

    Domyślnie

    tqm sorry za offtop, ale mozesz powiedziec w jakiej ty firmie pracujesz?

    wy tak ciagle wymieniacie sprzet, wywalacie setki tysiecy na nowy, ciekawe.
    za te kase pewnie mozna by zorganizowac transport zapasu zywnosci na pare lat dla biednych dzieci z Kenii.

    ale jak bym ja sie czyms takim zajmowal to pierwsza zecza jaka bym zrobil to napisanie OSa pod konkretny cel (kk moze druga, opierwsza to odpowiedni proc zeby sie fajnie pisalo). i koszty spadly by o kilkaset %. bo kupic coraz nowszy sprzet to kazdy (z kasa) potrafi, a napisac system/program tak, by go wykozystal w 99.999% to juz nie.

  6. #6
    Zarejestrowany
    Jun 2006
    Skąd
    rand(.eu)
    Postów
    8,748

    Domyślnie

    Czym zajmuje sie firma nie moge dokladnie powiedziec ale w skrocie to firma ktora dziala tylko on-line. Kase ma, co nie znaczy ze chce ja wydawac na prawo i lewo... z reszta na to udzialowcy nie pozwola :-) tak samo jak na to aby awaria jakiegos komputera, switcha czy softu spowodowala przestoje, ktore kosztuja nas majatek...

    Jesli godzina przestoju kosztuje nas X, usuniecie awarii softu trwa powiedzmy 30-60 minut, wymiana skopanego serwera okolo 2h (z czego fizycznie 1h to dostac sie do serwerowni) a migracja danych gdziekolwiek pomiedzy 1 a 6h to wszystko to ladnie sie dodaje i kosztuje coraz wiecej. Jesli nie masz sprzetu w zapasie i musisz wymienic serwer szybko to moze uda Ci sie w ciagu 24h to zrobic jesli masz bardzo dobrych dostawco i bardzo dobrze im zaplacisz (albo masz kontrakty serwisowe).

    Pisanie wlasnego systemu nie ma najmniejszego sensu z paru powodow:
    - to jest masa czasu... wiec pieniedzy - ktore mozna zainwestowac inaczej i wiecej w ten sposob zarobic
    - potrzeba do tego specjalistow a nie koderow "podworkowych", calosc ma byc stabilna i wydajna - nie takie mozgi nad tym siedzialy i widzisz gdzie jestesmy
    - zanim uzyskasz stabilnosc i niezawodnosc aby zaryzykowac caly wielomilionowy biznes stawiajac go na takim systemie to mina dluuugie lata!

    Optymalizacja softu - jasne, to jest koniecznosc! Gdyby nie fakt ze musielismy przenosic serwerownie w inne miejsce to by nadal chodzilo na tym sprzecie na ktorym bylo do tej pory bo w zupelnosci wystarczal. Sprzetu mamy pod dostatkiem a wlasnie konczym refaktoryzacje kodu i wstepne testy wskazuja na to ze uzyskamy 100x wieksza pojemnosc na tym samym sprzecie oszczedzajac przy tym mase zasobow dodatkowo.

    Tak wiec podsumowujac - system operacyjny zostaw specom, skup sie na wlasnych aplikacjach, ich wydajnosci i niezawodnosci - tutaj mozesz najwiecej zyskac. Jesli bawi Cie grzebanie w sprzecie a pracujesz jako admin, to sorry, pracujesz w zlej firmie
    Ogolnie jesli mowimy o tym jak dzialaja firmy to pewne rzeczy ktore mozna robic w domu albo dla zabawy tutaj nie maja w ogole prawa bytu. Wszystko co robisz kosztuje (chocby Twoj czas za ktory firma placi) wiec to co robisz musi miec uzasadnienie biznesowe.
    ctrl-alt-del.cc - soft reset site for IT admins and other staff :-)

  7. #7
    Irenpl jest offline Banned
    Zarejestrowany
    Feb 2015
    Skąd
    Polska
    Postów
    1

    Domyślnie Dobra profesjonalna obsługa

    Interesujące spojrzenie na myśl, każdy winien rozczytać dodatkowo zapoznać się z motywem.

Podobne wątki

  1. najprostszy CMS dla firmy
    By javaman in forum Biznes internetowy
    Odpowiedzi: 1
    Autor: 10-26-2008, 13:00
  2. Odpowiedzi: 5
    Autor: 04-30-2007, 00:50

Zasady Postowania

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Subskrybuj

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52